Liever PostNL of DHL?
Tientallen mensen tussen de 15-50 over het hele land doen regelmatig online shoppen. Vooral nu met de corona crisis doen ze meer online, omdat er verder weinig andere keuzes zijn. Ik heb daarom gekozen een onderzoek te starten tussen de twee meest bekende bezorgingsdiensten, PostNL en DHL. Welke is beter? Wat vinden de mensen?
Door de coronacrisis zijn steeds meer mensen gedwongen om hun spullen online te bestellen, ze mogen het huis niet meer uit en als ze dat wel doen is er geen winkel open om even te gaan shoppen.
37 mensen uit Noord-Brabant en 29 mensen uit Noord-Holland, waar de meeste mensen uit het onderzoek vandaan kwamen, hebben dan ook een slechte ervaring gehad met de populaire bezorgingsdiensten. Zo sprak ik met Bo van Halderen (18)
“Je schreef in het formulier dat er eerder met je pakketjes gegooid is, kun je daar iets meer over vertellen?”
Ik had al eerder gezien dat er een PostNL busje langs de kant van de weg stond om zijn pakketjes te sorteren en vervolgens al de pakketjes maar een beetje in zijn wagen gooide alsof het immuun was voor breken. Later kreeg ik mijn pakketje binnen en de doos was kapot, ik had een haar borstel besteld die kan natuurlijk niet zo makkelijk kapotgaan, maar dat geeft nog geen excuus om er mee te gaan gooien.”
“Ook vertelde je dat je vaker een enorm langzame bezorging hebt gehad?”
Ja klopt, ik heb wel vaker langer dan een maand op mijn pakketjes moeten wachten. Ik had gebeld met de winkel waar ik het besteld had en zij vertelde mij dat zij er verder niks aan konden doen, dat het bij de bezorgingsdienst lag. Nu tijdens de corona snap ik dat het langer kan duren, want het is gewoon enorm druk alleen daarvoor was het toch een beetje raar.
“Zodra het weer kan ga je dan weer de winkels in om te shoppen of blijf je bij het online shoppen?” Ik ga wel weer de winkels in. Toch vind ik dat fijner, zo kun je weer dingen passen en aanvoelen of het goed is enz. Er zijn natuurlijk dingen die ik altijd online zal bestellen, maar ik ga toch liever even slenteren door de stad.
77,1% van de 83 mensen hebben ook wel is een slechte ervaring meegemaakt met PostNL. Veel vertelde dat er vaak slome bezorging was of dat de pakketten beschadig aan kwamen, zoals Bo eerder vertelde.
Geschreven door Senne van Eetvelt.