Deze lessen leerde het Textielmuseum van twee jaar corona
Geschreven door Lucas Taal.
Na een succesvol 2019 werden 2020 en 2021 plots ongekend zware en heftig jaren voor de Nederlandse musea. De coronapandemie had – en heeft – een enorme impact op onze samenleving en daarmee ook op de museumsector en het bezoek aan de 456 musea. De museumcijfers 2020 laten dan ook een onvermijdelijk grote daling zien. Maar wat hebben de musea nou van de lange en zware tijd geleerd en hoe gaan ze erna verder? Floor Rooijakkers (marketing, communicatie & PR) vertelt over hoe dit ligt voor het Textielmuseum.
“In 2021 zijn we een half jaar dicht geweest en in 2020 ook een aantal maanden, dus er waren totaal geen bezoekers. Wat je toen gelijk ook in de omzet zag omdat dat dat de enige inkomstenbron is van het museum. Mijn werk werd gelukkig niet stopgezet door de sluitingen, ik kon altijd wel doorwerken en mijn werk werd ook tegelijkertijd belangrijker voor het museum. Verbinding met de doelgroep die online te vinden waren werd juist belangrijk en er kwamen vertaling naar online, denk aan podcasts en artikelen. En om de klanten te behouden onlineactiviteiten en workshops.”
Klanten behouden
“We zijn weer open wat fijn is. Wat we na corona anders gaan doen is dat we social media meer gaan inzetten en de planning wat veranderen. Eerst was het meer traditioneel. Fysiek in het museum moet je monitoren hoeveel mensen er binnen kunnen, looproutes, planning meer op korte termijn en hoe we de info kunnen tonen van beginafaan. Nu plaatsen we meer inhoudelijke content. Eerst was de boodschap vooral om mensen naar het museum toe te sturen, nu behouden we klanten ook via social media met de eerder genoemde dingen.”
“Flexibel, combineren en (internationale) online inzet, zijn dingen die we de toekomst in nemen en waarvan we geleerd hebben dat ze erg belangrijk zijn. Ze geven andere mogelijkheden qua omzet.”