De onaangeraakte rode stoelen

0

Het OV lijkt net een schap in de supermarkt. Elk plekje dat gevuld kan worden, wordt gevuld. Er wordt gepropt en gestreden om een plekje in de 2e klas, in de 1e klas blijft het stil. Vooral in de avondspits merk ik het probleem dat de treinen te weinig plek hebben en dat de mensen geen geduld hebben, omdat ze met brullende magen weer zin hebben in grootmoeders stamppot.

Ondanks dat het aantal reizigers is gehalveerd, is ook het aantal actieve treinen met 10% verminderd. Dat betekent dan toch juist meer ruimte? Toch merk ik dat er nog steeds te weinig plaatsen zijn, vooral tijdens de spitsuren op de drukke trajecten.
Ik vind het gek dat de 1e klas coupés leeg zijn, op een enkeling na die liever op een bordeauxrode stoel zit, dan op een blauwe. Wat ook apart is, is dat er om de 10 stoeptegels staat dat je anderhalve meter afstand moet houden, maar dat je vervolgens met 5 personen een trap moet delen, omdat de trein vol is. Dat heb ik zelf een paar keer moeten doen, niet bepaald leuk als je lang bent. Als de NS de 1e klas schrapt en daar ‘gewone’ coupés van maakt, of tenminste het aantal 1e klas coupés halveert, kan de NS in de spitsuren meer mensen het beloofde comfort aanbieden.Want laten we eerlijk zijn, wie koopt er nu nog een 1e klas kaartje? Het enige wat nog 1e klas genoemd kan worden is de prijs. Als ik geld weg zou gooien, dan heb ik liever een staatslot dan een bordeauxrode stoel in de 1e klas coupé.

Geschreven door Renzo Eerens.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *