Enige goedlopende supermarkt in winkelcentrum voelt zich bedreigd nu er concurrentie op komst is
Geschreven door Kimberly Mennema
Je zal maar de enige goedlopende supermarkt zijn in een winkelcentrum en door vergroeningsplannen van de gemeente ‘gevaar’ lopen. Het gebeurde de Dirk van den Broek in Zwijndrecht.
Een aantal jaren geleden kampte het winkelcentrum met leegstaande winkels en horeca toen de Albert Heijn werd besloten weg te halen van de winkelgelegenheid. De Dirk van den Broek was blij want nu zijn zij samen met de BudgetFood de enige supermarkten die er te vinden zijn.
Nieuwe supermarkt
“We waren blij toen de gemeente besloot om de omgeving te vergroenen, alleen toen we hoorden dat er een Jumbo Foodmarkt bij zou komen was die vreugde snel voorbij”, zegt Renze Oetelaar, supermarktmanager van de Dirk.
Vergeleken met de Dirk, is de Jumbo Foodmarkt een veel uitgebreidere supermarkt waar meer te vinden is en onder andere veel verse producten en een gevarieerd assortiment aan kant-en-klare maaltijden. In Dordrecht is eind vorig jaar ook een Jumbo Foodmarkt geopend en de feedback op de supermarkt is lovend.
“Wij zijn één van de drie belangrijkste winkelcentra in de gemeente, samen met winkelcentrum Noord en overdekt winkelcentrum Walburg, maar door de bouw van deze nieuwe supermarkt denken wij dat dit winkelcentrum een grote boost gaat krijgen”, zei Zwijndrechtse wethouder Tycho Jansen eerder tegen het AD. 1
De Dirk van den Broek in Zwijndrecht is een van de weinige supermarkten die op zondag open is, naast de Albert Heijn en Jumbo in winkelcentrum Walburg.
Denken aan oplossingen
“Wij denken al langer eraan om onze openingstijden te veranderen maar dit kan voor ons de knoop doorhakken. Normaal zijn de openingstijden van 13:00 uur tot 17:00 uur maar dat kan nu wel 12:00 uur tot 18:00 uur gaan worden. Hier moet alleen nog goed over overlegd worden met ons bestuur en vervolgens kijken we of dit haalbaar is voor ons filiaal en onze medewerkers.”
De bouw van het winkelcentrum is nog niet af dus hebben de omliggende winkels de tijd om te bedenken hoe zij hun voordeel hieruit gaan halen.