Westelijke binnenring Eindhoven wordt autoluw en vergroend

0

Foto: Image by HannePeer3 from Pixabay 

Geschreven door Freek Savenije

De Mathildelaan, Emmasingel, Keizersgracht en Wal worden volgend voorjaar aangepakt. De wegen worden ‘autoluw’ naar de ambitie van de gemeente Eindhoven. Daarbij wordt gekeken naar meer ruimte maken voor voetgangers en fietsers. Ook de verbinding met de kern van het centrum en de buurt de Bergen verbetert ook door de stadsvernieuwing, aldus de gemeente. 

Jesper Remmen van de gemeente Eindhoven is manager van dit project. Hij vertelt: “De bedoeling is dat deze wegen een transitie maken van de auto naar de fietsen en voetgangers. We willen het centrum steeds meer ‘autoluw’ maken.” Het aantal rijbanen wordt daar waar dat mogelijk is teruggebracht naar een. Daarnaast houdt dat in dat de maximumsnelheid van 50 naar 30 kilometer per uur gaat.  

Harold van Nielen krijgt met de vernieuwing te maken. Hij is eigenaar van café/restaurant Miss Paddle aan de Wal. Over de gemeenteplannen zegt hij: “Ik ben harstikke voorstander van het plan. Vooral de snelheidsverlaging naar 30 kilometer per uur. Zo zal de geluidsoverlast hopelijk verminderen.” Hij hoopt dat er meer op hardrijders gecontroleerd zal worden. Remmen zegt: “Dat is een taak van de politie, maar  het geeft ook aan dat de situatie zo wordt dat het bijna onmogelijk wordt om nog in te kunnen halen of hard te rijden.” 

Van Nielen vervolgt: “Wel hoop ik dat de gemeente ervoor zorgt dat de ondernemers aan deze wegen wel nog kunnen laden en lossen.” Een kritiekpunt van Van Nielen: “Ik denk dat het handiger is als de gemeente de weg van de Wal pas aanpast als de torens op het Stadhuisplein worden gebouwd.” 

“Meer groen is fijn” 

Tegelijk met de aanpassing van de rijbanen voor de auto’s wordt aan de uitstraling van de straten vergroend. Remmen zegt daarover: “Op gedeelten van de vrijgekomen ruimte zullen de stenen in de grond vervangen worden door aarde en zullen planten worden aangeplant. We kijken daarvoor ook naar de Vestdijk,; die weg gebruiken we als referentie.” Van Nielen vindt: “Meer groen is fijn. Dat geeft sfeer aan de stad.” 

Doorstroming 

De veranderingen hebben ook invloed op het openbaar vervoer. “De oversteek die bussen moeten maken op het kruispunt tussen de Boschdijktunnel, Mathildelaan en Emmasingel wordt zo aangepakt dat de bussen niet meer op elkaar hoeven te wachten en de doorstroming verbeterd”, zegt Remmen. De busbanen op de Wal, Keizergracht en Emmasingel blijven zoals ze zijn.  

Bereikbaarheid  

De verbouwing van de wegen gebeurt in fases. Remmen vertelt: “Het gebied blijft goed bereikbaar. In de werkperiode zullen steeds kleine delen van de wegen worden aangepast. Het is een illusie dat niemand er last van zal hebben. Maar door de fasering willen de bereikbaarheid zo groot mogelijk houden.” De uitvoering van het project zal vier tot zes maanden duren. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *