Eternal Bass: Rivaldo’s eerste (succesvolle) evenement
“Mijn naam is Rivaldo, ik ben 23 jaar. Ik studeer op het Breda University: Leisure Event Management. Mijn vrienden en ik houden heel veel van festivals, en vooral van een bepaalde genre op festivals namelijk Rawstyle. Wij dachten dus hoe leuk zou het zijn om je eigen event te organiseren, en aangezien dit ook mooi aansluit op mijn opleiding hebben we dit idee voortgezet. Zelf neem ik echt voorbeeld aan de grotere festivals zoals Intents, Rebirth en alles wat hun organiseren. Om specifieker te zijn gaat het dan om hun hoe alles regelen, de communicatie met het publiek, de promotie, tiktoks maken of andere film ideeën.
We hebben het uiteindelijk met zijn 5en gedaan. De samenwerking ging niet altijd even soepel, maar dat komt omdat je natuurlijk met veel verschillende soorten mensen in een team zit. Iedereen heeft zo zijn verschillende sterktes, zwaktes, goede eigenschappen en slechte eigenschappen en dat kan gewoon een beetje botsen. Je merkt vaak dat sommige personen ideeën hadden die helemaal niet realistisch zijn of niet echt toegevoegde waarde hadden, natuurlijk leer ik veel op mijn opleiding over het hosten van events dus nam ik het ook vaak op me om deze ideeën te moeten ontkrachten. Dat botste af en toe wel gewoon heel erg en het was wel een uitdaging. Daarnaast is het is super veel werk en super veel stress. Je hebt namelijk gewoon fulltime school, werk en je eigen privéleven. Toch viel wel mee met wat ik had verwacht, en het is het allemaal waard geweest.
Op school werd ik er wel op voorbereid met een marketingplan, draaiboek, projectplan enzovoort alleen in de praktijk is dat toch wel lastiger dan wordt aangegeven op papier. Zoals bijvoorbeeld bij promotie en marketing; dat we eigenlijk echt wel een beter plan hadden moeten bedenken en hem concreter uit hadden moeten stippelen. Dat hadden we dus niet echt heel secuur gedaan en dan merkte je toch wel dat je tegen dingen aanliep, niet verder konden en dus gewoon vast zaten. Voor de volgende keer ga ik dus ook echt een duidelijker plan uitschrijven, dus echt een goede voorbereiding. Alles uittypen wat je nodig hebt, wat je verwacht, je ideeën en niet constant elke week dan maar achter de feiten aanlopen. We waren midden oktober begonnen, en het event was in maart dus we zijn er wel een dik halfjaar mee bezig geweest. We hebben denk elke week wel een meeting gehad, misschien 2 of 3 keer niet.
In mijn persoonlijke profiel miste ik heel veel grafische creativiteit, iedereen misten eigenlijk wel grafische creativiteit. Niemand wist eigenlijk hoe je Photoshop of iets dergelijks moest gebruiken. Daarvoor moesten we dus een apart team opstellen, die bestond uit 3 mensen. De ene was dan weer thuis in websites maken en de andere meer in grafische content ontwerpen en videobewerkingen. Zo had iedereen echt zijn eigen bijdrage. Als er meerdere dingen waren die wij misten in ons persoonlijke profiel was de oplossing om mensen naar je toe te trekken met die kwaliteiten.
Op het event zelf had iedereen het naar mijn gevoel wel harstikke naar zijn zin. Je moet natuurlijk uitblinken van de rest dus we hebben heel veel geïnvesteerd in de line-up. We hadden de rollen tussen ons 5 goed verdeeld, iedereen wist zijn taak en wist waar die verantwoordelijk voor was. Dat ging echt goed en zijn tijdens het event nergens tegen aan gelopen. We hebben een enquête gedaan als onderzoeksmethode om achter de mening van het publiek te komen, daar is uitgekomen dat het cijfer die het publiek heeft gegeven gemiddeld tussen de 7 en de 8 zit. Dat is best goed voor je eerste editie, ook was het uitverkocht. Negatieve feedback ging het meest om praktische dingen, zoals het geluid en de locatie zelf. Voor de rest hele positieve feedback. Er komt zeker een volgende editie, als je eerste editie uitverkoopt en zoveel positieve reacties hebt gehad moet je eigenlijk al wel over een tweede editie nadenken. Maar dat bewaren we lekker voor volgend jaar.”
Hieronder vind je de aftermovie van Eternal Bass.