Column: Hang zelf het bonnetje maar op in je kamer!
Ik ben werkzaam als caissière bij Plus Stephan van Engelen. Zoals je misschien wel zal weten krijg je als caissière een hele waslijst mee aan vragen die je aan de klant MOET stellen. Bij Plus hebben we koopzegels en altijd een andere zegelactie tegelijk lopen, soms zelfs twee tegelijk. Dus dan wordt automatisch de waslijst:
- Spaart u koopzegels?
- Spaart u (2e spaaractie)?
- Spaart u (3e spaaractie)?
- Bonnetje ervan?
Sommige mensen denken dat ik deze waslijst voor de lol bij elke klant opnoem, maar dit is verplicht. Je hebt mensen die verwachten dat ik kan ruiken welke acties ze wel of niet sparen, en dan krijg ik wel eens heel geïrriteerde ja of nee antwoorden. Maar het ergste vind ik nog: de bonnetjes grappen. “Hang zelf maar op in je kamer.” Of nog een leuke: “Ik krijg het niet terug van de belasting.” Als ik alle bonnetjes daadwerkelijk op zou hangen aan de hand van hoeveel mensen dit tegen mij zeggen, zou ik geen muur meer over hebben. Het is oprecht niet eens grappig en ik voel me vrijwel belachelijk gemaakt omdat de mensen mij ook echt aankijken met een blik van; hoezo zou ik het bonnetje überhaupt willen? Het is echt een super normale vraag en daar hoeft toch niet een flauwe grap elke keer als antwoord op gegeven worden! Bij kassatrainingen wordt het je letterlijk aangeleerd omdat je dit MOET vragen.
Dus NEE, ik ga jouw bon niet ophangen in mijn kamer. Hang hem lekker zelf op in je kamer!